aan het begin van ieder spel zie je  -heel kort-   een tip 

deze tips zijn best de moeite waard om even te bekijken

  1.  Als er zes dingen bij een vlag zijn komen te liggen dan blijft de Settler daar staan wachten totdat er één wordt weggehaald.  Het betekent dat de zaak ergens, vaak op een knooppunt van wegen, is komen vast te zitten en kan worden opgelost met een extra  verbindingsweg.  Ik kies nooit, zoals de tip zegt, voor het bouwen van een Storehouse.
  2. Je begint een spel midden in het bos. Je bouwt een zagerij en één of meer houthakkers.  Midden in het spel blijkt er plotseling iets niet te worden gebouwd.  Zit je zonder planken en geen houtvester. Te laat.
  3. Met de 'tools'- knop open je o.a. het menu  'tools production settings'  dat erg belangrijk is wanneer je hebt gekozen voor de optie het spel te beginnen met weinig voorraden.                   De AI (Artifical Intelligence = Kunstmatige Intelligentie = het programma waarop het spel loopt) zorgt er namelijk voor dat je tegenstanders ook niet al te veel spulletjes hebben.    
  4. Soms is het wel 's handig om van bepaalde gebouwen de productie even stil te leggen.            Een goed voorbeeld is de scheepswerf.  Voor de scheepsbouw  wordt erg veel hout gebruikt terwijl je dat  juist nodig hebt voor het beladen van het schip op expeditie. Je moet nl. als de bliksem op zoek naar plaatsen waar je  een haven kunt bouwen.                                                      Voordat een ander daaraan toekomt !  
  5. Een storehouse wordt in de tips genoemd als oplossing voor transportproblemen.                            Veel belangrijker is die opslagruimte als de afstand te groot is geworden om de weg terug te kunnen vinden. Een goed voorbeeld is de generaal wiens legerplaats was opgeheven nadat daar de tegenstander was verslagen.  Einde verhaal . . .
  6. Een tip die eigenlijk hét doel is van het spel. Een zo sterk mogelijk leger en dus zoveel mogelijk goud.   En zo snel mogelijk . . .    Eén goudmijntje maar . . . Asjeblieft . . .
  7. Een tip waartegen je pijnloos kunt zondigen is :                                                                                                           Zorgen voor veel ruimte rondom boerderijen.
  8. Erg belangrijk is de tip over bier, zwaard en schild.   Deze  drie attributen, samen in hetzelfde storehouse of in het hoofdkwartier zijn nodig om een soldaat te rekruteren.                                          Het is dus zaak ervoor te zorgen dat de ijzersmelter, de wapensmid en de bierbrouwer vlak bij een Storehouse of het Hoofdkwartier liggen.
  9. Soms is de tegenstander niet te voet te benaderen en kun je je gebied alleen maar vergroten door een vijandelijke post met een katapult uit te schakelen.                                                                            Je moet dan wel over genoeg stenen beschikken.  Dat wel !
  10. Om te voorkomen dat het leger betaald wordt op plekken waar dat niet hoeft is het slim om een nieuw militair gebouw direct na plaatsing voor betaling uit te schakelen.
  11. Vergeet niet om in de buurt van de varkensfokker, de bakker, de ezelfokker en de brouwerij een absoluut noodzakelijke waterput (well) te plaatsen.  
  12. Om op expeditie te gaan moet daarvoor opdracht worden gegeven, maar als een schip op expeditie is weggestuurd moet die opdracht wel opnieuw  worden gegeven.
  13. Zodra een scheepswerf klaar is moet die worden ingesteld om schepen te bouwen en geen vlotten !
  14. Wie denkt handig te zijn en het havengebouw alleen toegankelijk te maken voor officieren om te zorgen dat er geen 'kartonnen' soldaatjes worden verscheept, maakt een fout.                          Er worden dan helemaal geen militairen meer verscheept....
  15. Als je gaat demobiliseren (een bezet gebied ontruimen en daarbij de stenen van de gesloopte gebouwen te verzamelen)  moet oppassen om een gebouw nabij een haven te laten staan. Hiermee voorkom je dat dat havengebied ter beschikking komt van tegenstanders.