transport  over  het  water

In de Tutorial, de speluitleg, is een aparte les besteed aan het transport over water.  

Over de uitleg niks dan goeds. Het is duidelijk en laat meer dan genoeg ruimte om zelf uit te vinden en te bepalen welk systeem je het beste ligt.     Maar bij het laatste hoofdstuk 'Seafaring'  hebben de mensen van BlueByte zich er duidelijk met een jantje-van-leiden vanaf gemaakt.

De reden is vermoedelijk tweeledig. :

  1.  In eerste opzet - het vinden van haventerreinen -  voldoet de AI prima, maar
  2. Als je daarna goederen en Settlers wilt verhuizen dan moet er nog heel wat aan de software gesleuteld worden.            En vermoedelijk was daarvoor geen tijd, of geen geld, of . . .

de Uitleg

Al snel blijkt hoe beperkt de uitleg is.                                                                                                                                                                          Zelden, of beter gezegd nooit, zul je vanuit je pas aangelegde haven zes mogelijke vestigingsplaatsen 'zien', maar bij aankomst op de eerstvolgende plek wel weer nieuwe.  Dat is niet verteld maar erg belangrijk !

Expedities

Het is daarom van groot belang dat wanneer de melding komt een schip klaar is om op expeditie te vertrekken je niet alleen dat schip moet wegsturen, maar meteen ook de haven vertellen dat er een volgende expeditie moet gebeuren !

Keuze van de nieuwe haven

Wees niet te gehaast met het neerzetten van een havengebouw. 

  • Soms kun je aan de ligging op de minimap al wel zien of de plek niet al op een stuk van je eigen gebied ligt,
  • of liggen er op je eigen terrein geen mijnbouwgebieden, of geen stenen en daar juist wel.
  • Ook kan de aanwezigheid van een tegenstander in de buurt van de havenplaats een reden zijn om er niet te bouwen. Immers, voordat jij je barakje af hebt zijn zij al zo dichtbij dat het je je nieuwe havengebouw gaat kosten.

Verplaatsen van Settlers en voorraden

Na verloop van tijd zal blijken dat niet alleen erts en/of stenen zich in havens bevinden waar je ze niet nodig hebt maar  ook Settlers.   Als er überhaupt een soepele oplossing voor bestond zou uitleg erg prettig zijn geweest.                 Als het voorraden betreft is het blokkeren en wegsturen ervan vaak voldoende.  Zijn het bijvoorbeeld bouwertjes dan wordt het een ander verhaal.  Om spullen uit een havengebouw te kunnen versturen is bleek mij dat er een schip nodig  is dat bij die haven hoort.

De procedure gaat als volgt:

  1.  Zorg ervoor dat van de haven van waaruit je iets wilt wegsturen een stuk of drie schepen hun thuishaven hebben;
  2.  Is dat niet het geval dan geef je die haven opdracht tot expeditie en wacht tot een schip zich meldt;
  3.  Op het moment dat een schip zich daar meldt voor expeditie cancel je de expeditie;
  4.  Dit schip heeft nu deze haven als thuishaven;
  5. Breek nu het gebouw af waarvoor de melding kwam dat er niemand beschikbaar was en bouw dat opnieuw;
  6. Het komt er dus op neer dat een mislukte opdracht na de maatregelen opnieuw moet worden uitgevoerd.
  7. Ook wil het wel eens helpen om even kort zo'n bouwer weg te sturen. Maar wacht niet te lang want hij verdwaalt dan en sterft . . .
  8. Wat voor 5 en 6 geldt is ook van toepassing op expedities. Bij voltooide of afgebroken expedities moet de opdracht in het havengebouw worden herhaald tot er een 'roos' (zie afb. de Uitleg) zonder pijlen zichtbaar wordt.