ARMOE   zonder  spulletjes . . .  maar  leuk  in  't   SPEL . . .   dat  is  't   wel


Zoals gezegd, alle instellingen aan het begin van het spel gelden ook voor je tegenstanders, m.u.v. het type speler (Afrikaans, Aziatisch, of Kaukasisch), plus de maximaal haalbare militaire rang. 

Mijn voorkeur is een minimale hoeveelheid beschikbare stoffen,  omdat dit ook geldt voor mijn tegenstander,  de KI van het programma.

 Vrijwel altijd - en 't is goed dat te weten - heb je 6 à 7 ijzer in voorraad zodat een gereedschapsmaker (metalworks) gebouwd moet worden  zodra houthakker(s), houtzagerij en - zo nodig - houtvester klaar zijn.  Er kan maar één korenmolen + bakker en één varkensfokker + slagerij worden gebouwd                                                          Er zijn dan ook maar een paar houweeltjes beschikbaar.  Voor iedere mijnwerker één en de steenhouwer heeft er ook een nodig !  

Hieronder zal ik proberen uit te leggen hoe je voldoende gereedschappen  maakt zonder dat het uit de hand loopt.

Eerst - misschien al wel bekend, maar toch - de menu's en dan de weg langs de juiste knoppen, het productieproces ;-)


de menubalk 

In de menubalk zijn twee knoppen van direct belang voor permanente controle op alle processen in het spel.

Direct links van het midden de controleknop Statistics

Direct rechts van het midden de knop Economy

In het  Statistiekmenu zitten de submenu's

3e knop van links totaal van alle goederen in Hoofdkwartier,  Opslaggebouwen en Havengebouwen samen

 

4e knop van links totaal aan Settlers in Hoofdkwartier,  Opslaggebouwen en Havengebouwen samen

 

5e knop van links overzicht van gebouwen (grondstofwinning, werkplaatsen, bedrijven en legerplaatsen) samen

 

In het  menu Economie zitten de submenu's

 

Gereedschappen.

Door hierin één van de gereedschappen aan te vinken zal alleen dat geproduceerd worden.

 

 

 

 

in het  Militair menu bepaal je waar het leger zich moet concentreren t.o.v. het Hoofdkwartier:  ver weg van de grens, halverwege, of pal aan de grens.

De onderste twee balken kun je proportioneel instellen. Óf aanvallers, óf verdedigers.  Ik bemoei me daar nooit mee.  

Wil je - zie 'the Army' - generaals kweken dat zou ik alle drie bovenste balken wijd open zetten.

 

In het Goederen menu vind je de volgende zes submenu's: :

  • Voedselverdeling            -> naar welke mijnen gaat meeste voedsel; 
  • Graandistributie              -> hoeveel gaat er naar de molen, de varkensfokker, de bakker en de bierbrouwer;
  • Verdeling van het ijzer  ->  gereedschap  en/of  wapens;
  • Verdeling van kolen        ->  naar de wapensmid,  de ijzersmelter,  of  de muntenslager;
  • Verdeling  van hout         ->  de scheepswerf,  het bouwbedrijf, of  de gereedschappenmaker;
  • Waterdistributie              ->  zorg voor niet teveel bronnen maar geef alle verbruikers het maximum. Klaar.

 

 

 

In het menu Transport kun je de prioriteit van het vervoer van grondstoffen of gereedschappen aanpassen  door simpelweg het ikoontje te pakken en te verplaatsen.   

                                                   KLEIN  BEGINNEN                                           

nadat de houthakker en zo nodig de houtvester plus de zagerij zijn gebouwd is het zaak te inventariseren 

In bovenstaand voorbeeld valt de krapte heel erg mee, maar pas op, dt is zeker niet altijd het geval !

één houweeltje lijkt armoedje troef, maar er zijn zich al vijf mijnwerkers en twee steenhouwers (rechtsboven)

daartegenover staan maar vier zeisen en (niet duidelijk - 2e rij, 3e van rechts -  geen enkele boer . . .